Przeskocz do treści

Uchwalono plan transportowy województwa wielkopolskiego wykonany przez konsorcjum pod przewodnictwem Politechniki Poznańskiej

26 października 2015 roku Radni Sejmiku Województwa Wielkopolskiego uchwalili Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Wielkopolskiego, w skrócie nazywany planem transportowym. Plan transportowy jest dokumentem planistycznym określającym kluczowe cele i kierunki rozwoju publicznego transportu zbiorowego realizowanego na terenie województwa wielkopolskiego w perspektywie do roku 2025.

Projekt badawczy związany z tworzeniem planu transportowego został wykonany na zlecenie Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Głównym wykonawcą był Zakład Systemów Transportowych (kierowany przez prof. PP Agnieszkę Merkisz-Guranowską) funkcjonujący w ramach wydziału Maszyn Roboczych i Transportu, a w konsorcjum uczestniczyli także Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu oraz firma Imagine Advertising z Gdyni.
Prace nad projektem rozpoczęły się 2013 roku. W trakcie opracowywania planu transportowego, zrealizowano 5 kluczowych zadań, polegających na: inwentaryzacji istniejącego stanu wiedzy, realizacji badań w gospodarstwach domowych, realizacji badań na sieci transportowej, opracowaniu modelu ruchu dla stanu istniejącego i prognozowanego oraz opracowaniu docelowych rozwiązań organizacyjnych.
Inwentaryzacja stanu wiedzy dotyczyła istniejących wojewódzkich i ogólnokrajowych: strategii rozwoju, planów inwestycyjnych i planów zagospodarowania przestrzennego. Badania w gospodarstwach domowych przeprowadzone na terenie całej Wielkopolski pozwoliły zdiagnozować motywacje podróży ponadpowiatowych (liczba podróży i docelowe lokalizacje) oraz sposób ich realizacji (transport indywidualny lub zbiorowy). Natomiast przeprowadzone badania pasażerów w przewozach kolejowych i autobusowych dały rzeczywisty obraz motywacji podróży, jak i stopnia wypełnienia środków publicznego transportu zbiorowego.
Zebrane informacje umożliwiły budowę symulacyjnego modelu ruchu dla Wielkopolski. W modelu tym odzwierciedlono zarówno aktualną stronę podażową (sieć drogową i kolejową, przebiegi linii autobusowych i tras kolejowych oraz harmonogramy przewozów), jak i stronę popytową, wyrażoną poprzez miejsca generowania ruchu (np. osiedla mieszkaniowe) miejsca przyciągania ruchu pasażerskiego (np. miejsca pracy, nauki, wypoczynku, ośrodki zdrowia itp.), a także motywacje podróży (skąd dokąd odbywają się podróże i w jakim celu). Na tej podstawie w modelu ruchu przeprowadzono rozłożenie potoków pasażerskich na sieci transportowej, a następnie skalibrowano model w oparciu o wyniki pomiarów natężenia ruchu. W tym zakresie skorzystano z wyników kompleksowego badania ruchu uzupełnionego o własne analizy i badania uzupełniające. Pozwoliło to na odzwierciedlenie aktualnych zachowań i podróży w skali całego województwa i na jego styku z województwami sąsiednimi, a jednocześnie stanowiło punkt wyjścia do prac prognostycznych.
Zbudowany prognostyczny model ruchu, uwzględnia wszelkie zmiany infrastrukturalne, jakie zostaną zrealizowane w Wielkopolsce do roku 2025, w tym przyjęte do realizacji plany inwestycyjne związane z nowymi miejscami pracy. Oszacowanie potrzeb przewozowych w perspektywie roku 2025 przeprowadzono w 3 scenariuszach: realistycznym, zmniejszonej mobilności oraz zwiększonej mobilności. Dla każdego ze scenariuszy zostało opracowane rozwiązanie transportowe dostosowane do jego realiów w zakresie ponadpowiatowych przewozów pasażerskich. Przy budowie docelowego rozwiązania – oferty publicznego transportu zbiorowego kierowano się czterema zasadniczymi kryteriami: wielkością potoku pasażerskiego, dostępnością i nowoczesnością infrastruktury, czasem podróży i gęstością zaludnienia.
Rezultatem było zaproponowanie rozwiązania, w którym szkieletem systemu transportowego jest sieć kolejowa złożona z 21 linii, uzupełniona 23 liniami autobusowymi publicznego transportu zbiorowego. W stosunku do obecnego rozwiązania, zakłada ono utrzymanie 19 aktualnie eksploatowanych linii kolejowych i wprowadzenie 2 nieeksploatowanych w ruchu pasażerskim linii oraz zasilenie szkieletu linii kolejowych 23 liniami autobusowymi. Rozwiązanie to jest identyczne dla wszystkich 3 analizowanych scenariuszy demograficzno-gospodarczych, różni się natomiast częstotliwościami kursowania na poszczególnych liniach.
Ostatecznie opracowano rozwiązania organizacyjne stwarzające warunki prawidłowego funkcjonowania przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej w województwie wielkopolskim.

dr hab. inż. Piotr Sawicki przedstawiający główne założenia planu transportowego
dr hab. inż. Piotr Sawicki przedstawiający główne założenia planu transportowego

Plan spotkał się z dobrym przyjęciem ekspertów, co zostało potwierdzone na licznych konferencjach m. in. Systemy Logistyczne Teoria i Praktyka w Warszawie, czy konferencji SITK w Rosnówku. Efekty pracy ekspertów z Zakładu Systemów Transportowych Politechniki Poznańskiej znalazły również pozytywny odbiór za granicą Polski, co zaowocowało wykładami zapraszanymi wygłoszonymi przez dra inż. Macieja Bieńczaka oraz dr inż. Szymona Fierka na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie.